زمان جاری : یکشنبه 24 تیر 1403 - 6:15 قبل از ظهر
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

تعداد بازدید 8
نویسنده پیام
admin
آنلاین

ارسال‌ها : 790
عضویت: 5 /2 /1393
محل زندگی: mashhad
سن: 22
تشکرها : 127
تشکر شده : 250
کولونوسکوپي

کولونوسکوپي

از روش کولونوسکوپي براي بررسي جدار داخلي رکتوم (مقعد) و کولون (روده بزرگ) استفاده شود.

کولونوسکوپ دستگاهي است که از يک لوله قابل انعطاف با قطري به اندازه يک انگشت و طول حدود 1/5 متر تشکيل شده و به يک منبع نوري براي ديدن درون کولون و يک دوربين بسيار کوچک ويديوئي که براي تصويربرداري از روده مورد استفاده قرار مي گيرد مجهز مي باشد.

کولونوسکوپ امکان تشخيص پوليپ ها، تومورها، نقاط دچار خونريزي و التهاب را به پزشک معالج مي دهد.

چرا کولونوسکوپي انجام مي شود؟

در افرادي که دچار خونريزي بدون علت مشخص، خون يا چرک مخفي در مدفوع با درد قسمت تحتاني شکم، و اسهال يا يبوست طول کشيده هستند کولونوسکوپي انجام مي شود.

همچنين در مواردي از قبيل پيگيري بيماري التهابي روده، تشخيص بدخيمي ها و پوليپ هاي کولون، برداشتن بيوپسي از بافت کولون و کساني که باريم انما در آنها اختلالاتي را نشان داده است مورد استفاده قرار مي گيرد.

کولونوسکوپي چگونه انجام مي شود؟

کولونوسکوپي توسط پزشک متخصص گوارش و کبد در مطب يا در بيمارستان انجام مي شود.

کولونوسکوپي ميتواند نسبتاً بدون درد باشد. اغلب موارد به شما يک مسکن خفيف به تنها يي يا همراه با داروي مخدر تسکين دهنده (خواب آور) از طرق وريدي داده خواهد شد تا احساس ناراحتي کمتري در حين معاينه داشته باشيد.

در طول انجام معاينه شما به چپ دراز خواهد کشيد. پزشک شما کولونوسکوپ آغشته به ژل را از طريق مقعد وارد رکتوم خواهد کرد. کولونوسکوپ ما بين اعمال کولونوسکوپي، ضد عفوني خواهد شد تا خطر انتقال عفونت به حداقل برسد.

لوله کولونوسکوپ به اندازه کافي بلند است تا به پزشک اجازه دهد تمام قسمت کولون را مورد بررسي قرار دهد. ممکن است جهت مشاهده بهتر، هوا توسط پمپ به داخل تزريق شود و در اين زمان ممکن است شما دچار دل درد شويد.

در حين کولونوسکوپي ممکن است شما دچار دل درد يا احساس دفع گاز شويد که اين يک مساله عادي است. دوربين تصاوير را به مونيتور انتقال خواهد داد تا پزشک معالج بطور واضح داخل کولون را ببيند. پزشک ممکن است وسيله اي را از طريق لوله کولونوسکوپ جهت برداشتن نمونه بافتي، بيرون آوردن پوليپ و تخريب بافت توسط کوترکردن (سوزاندن) يا تزريق محلول وارد لوله کولونوسکوپ کند.

اگر پوليپ يا بافت ناهنجار ديده شد پزشک شما ممکن است آن را بردارد، با کوتر کردن آنرا تخريب کند، از آن نمونه برداري کند و يا جهت عمل جراحي به پزشک جراح ارجاع دهد. مدت کولونوسکوپي معمولاً 30-20 دقيقه طول خواهد کشيد و مي تواند بر اساس يافتهها يا اعمالي که انجام مي شود کمي طولانيتر شود.

براي بدست آوردن نتيجه دقيق کولونوسکوپي، کولون بيمار بايد کاملاً آماده شود. کولون بايد کاملاً از مدفوع و مايعات پاک شود تا ديد کافي جهت بررسي پوشش داخلي کولون و رکتوم وجود داشته باشد. براي آمادگي کامل کولون شما بايد در 24 ساعت قبل از انجام آزمايش موارد زير را انجام دهيد.

- مصرف قرص آهن و داروهاي حاوي آهن را قطع کنيد زيرا آهن مي تواند رنگ پوشش داخلي کولون را تغييردهد.

- مسهل تجويز شده توسط پزشک معالج را مصرف کنيد.

- غذاهاي جامد و مايعات رنگي مصرف نکنيد

- مايعات فراوان مانند قهوه، چاي و آب مصرف کنيد. مواد خوراکي نرم مانند ژله استفاده کنيد اما نه ژله قرمز رنگ

- مايعات قرمز رنگ مصرف نکنيد زيرا مي تواند ترشحات روده را قرمز کرده و با خون اشتباه شود.

- در زمان مصرف مسهل، هر 10 دقيقه بمدت 10-5 دقيقه قدم بزنيد امان نزديک به دستشويي باشيد.

- در زمان آمادگي بدليل مصرف مسهل شما چندين بار بايد از توالت استفاده کنيد.

- شش ساعت قبل از کولونوسکوپي ناشتا باشيد.

بعد از انجام کولونوسکوپي به شما چه خواهد گذشت؟

بعد از کولونوسکوپي شما تا حدود 6 ساعت تحت نظر خواهيد بود. بعد از انجام معاينه، حدود يک ساعت طول مي کشد تا اثر داروها تا حدودي کاهش يابد. ممکن است يک روز طول بکشد تا اثر داروهاي مسکن و آرام بخش کاملاً از بين برود. استراحت کنيد و در باقيمانده روز رانندگي نکنيد. در روز انجام معاينه حتماً بايد يک نفر همراه شما باشد.

شما ممکن است براي مدت چند ساعت بعد از معاينه دچار نفخ شکم يا احساس دفع گاز شويد، قدم زدن ممکن است ناراحتي شما را کاهش دهد. ممکن است مقدار کمي خون در اولين دفع مدفوع بعد از انجام معاينه داشته باشيد که معمولاً اين يک اخطار يا زنگ خطر نيست. اگر خون يا لخته ادامه پيدا کرد، دل درد مداوم داشتيد يا تب بالا، به پزشک خود مراجعه کنيد.

نتايج :برخي از نتايج بعد از اتمام معاينه به شما گفته خواهد شد ولي اگر نمونه بافتي گرفته شود اين نمونه برا ي بررسي بيشتر به آزمايشگاه پاتولوژي ارسال خواهد شد که نتيجه آن ممکن است چند هفته به طول بينجامد.

خطرات:خطرات کولونوسکوپي بسيار نادر است. احتمال عفونت کولون، پارگي کولون و خونريزي به علت آسيب به جدار کولون وجود دارد.

بيماران با سابقه بيماري دريچه اي قلب و يا سابقه عفونت قبلي دريچه قلب ممکن است جهت پيشگيري قبل و بعد از کولونوسکوپي آنتي بيوتيک دريافت کنند.

قبل از انجام کولونوسکوپي پزشک معالج خود را در مورد داروهاي مصرفي، حساسيت دارويي، سابقه بيماري خصوصاً بيماري قلبي، اختلال انعقادي خون، مصرف داروهاي رقيق کننده خون يا داروهاي حاوي آسپرين و حاملگي (در صورت مونث بودن بيمار) مطلع نمائيد.

مراحل مختلف جهت انجام کولونوسکوپي

1- ويزيت و معرفي نامه توسط فلوي گوارش بيمارستان شريعتي

2- تعيين نوبت جهت انجام کولونوسکوپي

3- انجام آمادگي ها ي لازم جهت انجام کولونوسکوپي



امضا کاربر
*********************************
*** مهم مخصوص اعضا ***

*********************************



*********************************

انجمن سایت جورواجور
یکشنبه 07 اردیبهشت 1393 - 02:50
نقل قول این ارسال در پاسخ گزارش این ارسال به یک مدیر
تشکر شده: 1 کاربر از admin به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: saharjoojoo &

پاسخ ها


برای نمایش پاسخ جدید نیازی به رفرش صفحه نیست روی تازه سازی پاسخ ها کلیک کنید !
پرش به انجمن :